Thursday, 11 January 2018

Democracy vs. Dictatorship



History of Democracy





What is a democracy? 

A democracy is a government run by the people. Each citizen has a say (or vote) in how the government is run. This is different from a monarchy or dictatorship where one person (the king or dictator) has all the power. Types of Democracy There are two main types of democracies: direct and representative. 

Direct - A direct democracy is one in which every citizen votes on all important decisions. One of the first direct democracies was in Athens, Greece. All of the citizens would gather to vote in the main square on major issues. A direct democracy becomes difficult when the population grows. Imagine the 300 million people of the United States trying to get together in one place to decide an issue. It would be impossible. 

Representative - The other type of democracy is a representative democracy. This is where the people elect representatives to run the government. The citizens elect representatives such as the president, members of congress, and senators to run the government

Democracies in Reality 

While democracy may sound like the perfect form of government, like all governments, it has its issues in reality. Some criticisms of democracies include: 
  • Only the very wealthy can afford to run for office, leaving the real power in the hands of the rich. 
  • Voters are often uninformed and don't understand what they are voting for. 
  • Two party systems (like in the United States) give voters few choices on issues. 
  • The large bureaucracy of democracies can be inefficient and decisions can take a long time.
  • Internal corruption can limit the fairness of elections and the power of the people.


Read more at: https://www.ducksters.com/history/us_government/democracy.php



Four key elements: 

(a) Choosing and replacing the government through free and fair elections.

(b) The active participation of the people in politics and civic life.

(c) Protection of the human rights of all citizens

(d) the laws and procedures apply equally to all citizens.


Characteristics of a dictatorship?


  • One leader (dictator) holds all the power.
  • Strict control of the law.
  • Government establishes complete control of all aspects of people's lives (political, military, economy, social, cultural).
  • Use of propaganda (media, newspapers, etc.) and censorship (literature, cinema, radio, etc.)
  • Military state.
  • Use of terror and fear.






Sunday, 22 October 2017

Past tense test





Después de trabajar la gramática del pasado simple y revisar la mayoría de los verbos irregulares, ahora toca ver vuestro nivel de conocimiento sobre esta forma verbal. Tened mucho cuidado con el uso de mayúsculas y puntuación (puntos, comas y apóstrofos) porque os dará la respuesta como incorrecta.




Many thanks for your hard work.


Past simple III - irregular verbs


Ahora que ya hemos repasado como hacer el pasado simple con verbos regulares, podemos pasar a practicar con verbos irregulares. Recordad que solo cambia el verbo en afirmativo. Tanto en negativo, como en interrogativo, funciona exactamente igual que con verbos regulares. La idea es que en 5º, nos manejemos con los primeros 35 verbos de la siguiente lista:

Rank
Base Form
Past Tense Form
1
say
said
2
make
made
3
go
went
4
take
took
5
come
came
6
see
saw
7
know
knew
8
get
got
9
give
gave
10
find
found
11
think
thought
12
tell
told
13
become
became
14
show
showed
15
leave
left
16
feel
felt
17
put
put
18
bring
brought
19
begin
began
20
keep
kept
21
hold
held
22
write
wrote
23
stand
stood
24
hear
heard
25
let
let
26
mean
meant
27
set
set
28
meet
met
29
run
ran
30
pay
paid
31
sit
sat
32
speak
spoke
33
lie
lay
34
lead
led
35
read
read

Empezamos con un vídeo fácil:



A continuación, tenéis un enlace a Kahn Academy donde podéis ver varios vídeos explicando los diferentes verbos irregulares. Es más riguroso y quizá más difícil de seguir, nivel avanzado podríamos decir.



Como ya hicimos con los verbos regulares, practicamos con estas canciones que con su ritmo y repetición, nos ayudarán a integrar sin darnos cuenta, cómo funciona el pasado simple con irregulares. 





A continuación, juegos online:




En Grammar for Kids podéis encontrar más juegos para practicar:


Por último, montones de ejercicios online para consolidar lo que ya habéis aprendido.


Para terminar, os dejo un par de documentos que os ayudarán a memorizar los verbos irregulares. Aun siéndolo, algunos se pueden agrupar ya que tiene un patrón en común.


Sé que parece mucho pero poco a poco y con práctica los iréis adquiriendo. Hay que escuchar mucho, leer mucho, hablar mucho y escribir mucho ;)

Great job!







Monday, 16 October 2017

Past simple II - Regular verbs - Review


Ya hemos repasado el verbo to be y ahora nos vamos a poner manos a la obra con el pasado simple, su uso y los verbos regulares.




En el siguiente cuadro explicativo, podéis ver como se forma el pasado simple comparándolo con el presente simple.

Present Tense vs Past Tense Summary Chart

Es muy importante saber como responder con preguntas cortas:
Short answers using DID in English
En el siguiente vídeo se explica tanto la forma afirmativa, como la interrogativa y negativa.





En los siguiente enlaces, tenéis la explicación gramatical de como se forma, tanto en oraciones afirmativas, negativas e interrogativas.




Después podemos ver un vídeo con el llamado pattern chant, que nos ayudará a integrar cómo se utiliza el pasado simple.



Pero, y ¿cómo pronunciamos las diferentes terminaciones en -ed? Con estos dos vídeos, lo tendréis muy claro.




Short answers activity


Regular verbs activity:

http://www.engames.eu/tense-regular-verbs/

Y para finalizar, ejercicios por niveles, todos los que queráis:




También os dejo este genial mapa mental resumiendo todo lo que hemos visto. Una idea estupenda sería tenerlo impreso en casa para que en las siguientes semanas, lo tengáis presente siempre que le echéis un ojo. 


Thanks everybody!









Sunday, 8 October 2017

Prepositions of time


La semana pasada estuvimos trabajando las preposiciones de tiempo. Más o menos las tenemos controladas pero no viene mal repasar un poco. Para los que no tengáis problemas con in, on, at, os podéis lanzar con for, during. 

Resultado de imagen de prepositions of time woodwar

Empezamos con la página del British Council:


Seguimos con algunos juegos:





Y para terminar montones de actividades online. Ya sabéis que en AgendaWeb hay diferentes niveles. Si creéis que lo tenéis controlado, solo tenéis que ir a los niveles altos:


Thanks my awesome students!